welcome to initial_D

Isnin, 5 Disember 2011

PaNtUn duA kerAT


Banyak udang banyak garam      
    Banyak orang banyak ragam 
  
Sebab pulut santan binasa
    Sebab mulut badan binasa                

Sudah garahu cendana pula      
   Sudah tahu bertanya pula       

Pinggan tak retak nasi tak dingin
    Orang tak hendak kami tak ingin

Paku dulang paku serpih            
   Mengata orang dia yang lebih     

Lain dulang lain kakinya              
    Lain orang lain hatinya             

Lain hulu lain parang 
    Lain dulu lain sekarang

Dahulu parang sekarang besi
    Dahulu sayang sekarang benci   
    
Daripada cempedak biarlah nangka
    Daripada tiada baiklah ada         

Tak tumbuh tak melata
   Tak sungguh orang tak kata
          
Orang berbudi kita berbahasa
    Orang memberi kita merasa               

Kembang jarak kembang jagung
    Berani bawak berani tanggung

Kapal belayar dalam semak       
    Perut lapar semua lemak    

Gendang gendut tali kecapi      
    Kenyang perut suka hati  
  
Kalau padi taruh sama beras          
    Kalau tak mati boleh balas                

Kayu bongkok di balik tiang       
    Ayam berkokok alamat nak siang

Keli masuk ruan keluar
    Matahari masuk bulan keluar           

Ada beras taruh dalam peti   
   Ada hajat taruh dalam hati           

Ada ubi ada batas
    Ada budi boleh dibalas               

Buah beluluk buah kepayang  
    Dimakan mabuk dibuang sayang        

Siakap senohong, gelama ikan duri              
    Bercakap bohong,lama-lama mencuri

 Kayu lurus tengah ladang
     Kerbau kurus banyak tulang 

Secupak nasi setahil berangan   
    Tersepak kaki, terkehel tangan

Pagi petang siang malam              
     Hati terang senang faham           
         
Satu dua tiga empat
    Siapa cepat dia dapat
    
Lima,enam,tujuh dan lapan
   Kuat bersenam sihatkan badan 

Ratib-ratib buluh nipah           
   Sudah ratip hendak upah       

Kura-kura dalam perahu 
   Pura-pura tidak tahu          

Tuku takal pengancing pintu   
   Budak nakal memang begitu
         
Ayam bulat makan padi beras
   Bangun lambat dapat laki malas

Tua-tua keladi             
   Makin tua makin menjadi           

Terima kasih daun keladi 
    Kalau boleh mahu lagi                 

Hujung bendul dalam semak   
   Kerbau mandul banyak lemak

Tinggi rendah panjang lebar
     Pergi sekolah mesti belajar
     
Guni kapur kirim pak mertua
    Nyanyi di dapur kahwin orang tua
Pat-pat nya  
  Siapa cepat dia punya
 
Kalau tak cengal giam            
  Kalau tak kenal diam
          
Berniaga buluh kasap    
   Untung habis modal lesap

Duduk inding enggang tap
  Senduk di dinding, panggang di atap

Taptibau puyuh padang       
   Hilang pisau berganti parang

Pokok tinggi buruk akar
   Matahari tinggi perut pun lapar
 
Ikan tokak makan meranggung
   Sedap tekak badan menanggung

Murai gila jadi tekukur      
   Ajaib hairan hati tafakur

Umbut mayang letak di batu       
    Rambut mengerbang banyak kutu

Cekur dang gamit
   Mintak cekur beri kunyit

Sici,loro,telu,papat 
  Melayu lari Jawa dapat

Anak dara pergi ke kedai
   Rindu di hati rasa nak longlai

Khamis, 3 November 2011

jom teka-teka


Private collection of "Teka teki" from others Malaysian web sites.
1) Paling banyak banyak binatang kat dalam hutan belantara… . Binatang ape yang pemalas ????
Singa Jantan…pasal dia malas nak cukur misai sampai tebal satu muka….
2) Kenapa Amerika takut kat Jepon….. dan Jepon pulak takut kat Amerika?????
Pasal Jepon ade Ultraman…. Amerika pulak kan ade Superman…? !
3) Dalam banyak banyak Pokok….Pokok ape yg paling tinggi ???
Pokok atas gunung ddahhhh….. ….

Sabtu, 22 Oktober 2011

baca tau (^_^)

Perkara2 di bawah ini kekadang tak terfikir pun oleh akal kita, antaranya:

1) Dari bujang-kahwin No 1 ---- no.2 ----- DLL.

2) Dari pakai moto kap --- kancil-wira --- Honda ---- seterusnye..

3) Badminton ----- Golf ----

4) Rumah sewa---- rumah murah ---rumah teres --- banglow....

5) Technician ----supervisor ----- engineer --- manager...

6) Tv 14' --- 21' --- 29' ---- Home theather...

7) Sg Danga --- Tanjung Leman --- Langkawi ---- Hadnyai --- Bangkok ..

8) Dalam semua segi kita mau kan perubahan kearah yang lebih baik dan glamour...

9) mancing kat parit /longkang ---- sungai --- kolam (bayar punye)---- laut dalam (sewa bot mewah)....... Kalong


..... T E T A P I...



KITA JUGA LUPA....
SEMAKIN BANYAK KITA KECAPI KEJAYAAN, SEMAKIN HAMPIRLAH SAAT KEMATIAN KITA....

DITAKUTI SEMAKIN BERJAYA, KITA SEMAKIN LUPA, SEMUA YANG KITA DAPAT ADALAH PEMBERIAN TUHAN ...'ON LOAN'...

SETIAP KALI KITA BUAT ACTION PLAN ATAU BUAT REVISION, BERAPA BANYAKKAH KITA MASUKKAN ITEM-ITEM YANG MEMBAWA KEARAH 'PERSEDIAAN UNTUK MATI'


Umpamanya:


1) tak sembahyang ---- pastikan sembahyang-- -jadikan amalan.....

2) banyak maksiat ----- kurangkan ----- hapuskan....

3) Bangi ---- madinah ---- mekah---

4) sedekah RM1.00 ---- RM10.00 --- RM100.00/

5) sembahyang dirumah --- sembahyang di surau/masjid. ...

6) 5 jam sehari menonton TV ----- 3 jam TV & 2 jam majlis ILMU......

7) 3 jam baca suratkabar/majalah /internet ----- 2 jam majalah/surat khabar/internet & 1 jam membaca AL QURAN /selawat , zikir.

8) Apa-apa aktiviti yang hasilnya adalah untuk AKHIRAT.

Tetapi apa yang banyak berlaku pada ZAMAN AKHIR ini ialah PERSONAL improvement banyak kepada kearah KEDUNIAAN SEMATA. Perkara berkaitan AKHIRAT slowly di ketepikan... . .

Contohnya:


Kalau dulu rajin dan tak tinggal 5 waktu, tetapi beransur-ansur. .......

Kalau dulu tak kenal DANGDUT/KARAOKE. .. bila tuhan beri kenaikan pangkat & gaji lebih benda seperti ni dah jadi biasa... Macam macam lagi yang kita pun sedia maklum dan tahu... malah berlaku dikalangan ahli keluarga kita, jiran, rakan-rakan, DLL. Jadi samalah kita membuat BALANCE ACTION PLAN, BALANCE OBJECTIVE & TARGET dan BALANCE IMPROVEMENT.

Tuhan beri semua makhluk didunia ini 24 jam sehari, tiadalah seorang pun yang mendapat kurang atau lebih barang sesaat pun... Tuhan juga memberi kita peluang untuk menggunakan masa yang ada untuk di manafaatkan. ..

dengan sebaik mungkin.. Tuhan hanya mahu kita beramal selama lebih kurang 40~~50 tahun demi untuk mendapat balasan Syurga untuk selamanya...


......infiniti. ......


Semuga tuhan terus memberi kita petunjuk dan hidayah untuk kita berjaya di dunia dan akhirat.

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin..

2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus ..

3.. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka..

5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik..

7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka di seksa beserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.'


Telah bersabda Rasullullah saw:

'Tiga kelompok manusia yang akan di jabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.

2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.

3. Orang berpuasa di hari Arafah.'

Kalau rajin... hmmm. .kalu rajin la... Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain.. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati

Jumaat, 23 September 2011

seeorang bernama EMAK ;D


Orang kata aku lahir dari perut mak...

(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak
...
Bila lapar, yang suapkan aku.... mak

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak

Bila bangun tidur, aku cari.... mak

Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak

Bila nak bermanja, aku dekati....... mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak

Bila nakal, yang memarahi aku.... mak

Bila merajuk, yang memujukku cuma...... mak

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak

Bila takut, yang tenangkan aku.... mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak

Aku selalu teringatkan ..... mak

Bila sedih, aku mesti talipon.... mak

Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak

Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak

Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "

Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak

Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak

Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak

Bila ada masalah, yang paling risau.... mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku.... mak

kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak

Yang selalu berleter kat aku... mak

Yang selalu puji aku.... mak

Yang selalu nasihat aku...... mak

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku

Bila sedih, aku cari..... mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat.... emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.... mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu... aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila.... aku akan talipon pasanganku

Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?

mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya..........

Tapi kalau mak sudah tiada..... .....

MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya......

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya......

berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....

berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......

berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....

berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya.......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00

2) Tolong jaga adik : RM4..00

3) Tolong buang sampah : RM1.00

4) Tolong kemas bilik : RM2.00

5) Tolong siram bunga : RM3.00

6) Tolong sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya. . . :'))

Rabu, 21 September 2011

RAYA AIDILFITRI 2011 (^_^)

assalamualaikum...
lama sudah xupdate my INITIALD nie...
mklum la busy lepas raya kena hadir kelas + fokus test y btimbun2... :((
raya 2011 mmg epy la....
stu famly besar mak sy bkumpul pada hari raya ke 2....
blh d kata kn open house bg fmly3 a.k.a mcm kenduri berlangsung tu.....
so di sini sy share sedikit sebyk gmbr raya thun 2011....

fmly abg no2 (roslan)

fmly abg no 1 (zaidi)

keluarga akak no 4 (rubiyah)

fmly saya y besar

fmly akak no 2 (rozita)

fmly mak saudara (che ngah)

mak & nenek

fmly mak saudara (mak dah)

fmly pak cik (ayah su)

fmly mak

fmly abg sepupu ( abg wan)

fmly akak no 5 (roszalina)


sepupu lelaki

keluarga besar nenek



abg sepupu + istri

fmly nenek saudara


Selasa, 16 Ogos 2011

5 SYARAT MELAKUKAN MAKSIAT

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat.”

Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, “Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka bolehlah kamu melakukan maksiat.”

Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya, “Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?”

Ibrahim bin Adham berkata, “Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya.”

Mendengar itu dia mengenyitkan kening seraya berkata, “Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?”

“Ya!” tegas Ibrahim bin Adham. “Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar laranganNya?”

“Yang kedua,” kata Ibrahim, “Kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumiNya!”

Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, “Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezekiNya dan tinggal di bumiNya, sedangkan kamu melanggar segala laranganNya?”

“Ya! Anda benar.” kata lelaki itu.

Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, “Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat olehNya!”

Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, “Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?”

“Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?” kata Ibrahim.

Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat. Ibrahim melanjutkan, “Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya; Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh.”

Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, “Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?”

“Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?”

“Baiklah, apa syarat yang kelima?”

Ibrahim pun menjawab, “Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya.”

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, “Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya.”

Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. “Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah.” katanya sambil terisak-isak.

Allahu a’lam bisshawab

projek individu PAM




video

Ahad, 31 Julai 2011

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN

ALHAMDULILLAH....
masih sempatku merasakn puasa pada thun ini....
masih sempat ku menikmati hari2 puasa pada thun ini....
sebagai pelajar thun nie ada la thun last ku berpuasa dekat kelantan...
still tahun nie xleh bpuasa bersama FAMILY ku di terengganu...
esok dah mula umat ISLAM menyambut ramadhan...
alangkah indahnya klu hari pertama ramadhan aku dpt bersahur dan bbuka puasa bsama famly...
mesti dorang semua bbuka pose bramai3... :(


~ (⁀‵⁀) ✫ ✫ ✫.
`⋎´✫¸.•°*”˜˜”*°•✫
..✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫
☻/ღ˚ •。* ˚✰˚ ˛★* 。 ღ˛° 。* °♥ ˚ ★ *˚
/▌*˛˚SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK
/ \ ˚ AGAR RAMADHAN TAHUN NI LEBIH BERKAT DARI DAHULU..˚­ ­


Jumaat, 29 Julai 2011

pantun pose :)


Anak beruang tidur di riba ....

Di tumpang sama si anak mawa ....

Bulan Ramadhan dah tiba ....

Puasa yang lalu dah ganti semua?....


Anak Pak Ali namanya Baba ....

Anak Pak Dolah namanya Ida ....

Bila bulan Ramadhan dah tiba ....

Demam gastrik mulalah melanda....


Anak rimau berlumba lari ....

Berlari sampai melintasi titi ....

Setahun ada 365 hari ....

Takkan 30 hari pun dah nak mati?....


Anak Ah Seng benama Ah Yok ....

Dilanggar basikal patah riuk ....

Jangan kita berpuasa yang yok ....

Bangun pagi buka periuk....


Anak itik ke pantai Morib ....

Pergi bersama kawan-kawan ....

Time berbuka waktu Magrib ....

Baru Zohor dah tak tahan....


Anak gajah berwajah cun ....

Nampak tikus terus lari ....

Jangan sesekali main mercun ....

Kang.. tak pasal-pasal ilang jari....


Anak gorila gagah perkasa ....

Amat terkenal di Kampung Sentosa ....

Maaf andai terkasar bahasa ....

Saya ucapkan selamat berpuasa....


Anak keli dan anak haruan ....

Makan kenduri rumah Pak Borhan ....

Pantun nie sekadar gurauan ....

Gurauan nak menyambut bulan Ramadhan.....


Pantun pun dah abis, hari pun baru start untuk mereka yg belajar dan bekerja

Jadi pada semua,

para Muslimin dan Muslimah

Selamat menjalani ibadah puasa !!! =)

· Dislike · · Share
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...