welcome to initial_D

Ahad, 26 Jun 2011

IBLIS sebenarnya dulu Adalah Makhluk Yang Kuat Beribadat Kepada Allah


Menurut riwayat beribu-ribu atau berjuta-juta tahun yang lalu sebelum wujudnya manusia, sudah terdapat mahluk yang mendiami bumi ini, mahluk tersebut adalah jin namanya. Mereka memiliki gender laki-laki dan perempuan. Malah mereka pun ada yang beragama dan ada yang tidak.

iblis2 Iblis Sebenarnya Adalah Makhluk Yang Kuat Beribadat Kepada Allah
Sejarah Iblis di dalam sepotong ayat Al-Quran :

“Tidaklah aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadat kepadaKu”

Diceritakan di dalam di golongan jin ada jin yang bernama Izzazil yang merupakan jin paling taat kepada Allah. Kaum jin memiliki umur yang sangat panjang sehingga mencapai puluhan ribu tahun.

Izzazil ketika di bumi telah beribadah kepada Allah selama 1000 tahun. Lalu dia memohon kepada Allah untuk beribadah dilangit dan Allah pun mengabulkannya, dilangit pertama ini Izzazil juga beribadah selama 1000 tahun. Kemudian dia pun memohon untuk beribadah di langit kedua, dilangit kedua Izzazil beribadah selama 1000 tahun. Begitulah seterusnya setiap 1000 tahun Izzazil meminta kepada Allah untuk beribadah ke di langit ke 3,4,5 dan seterusnya hingga dia sampai di langit ke-7. Jika dijumlahkan waktu beribadahnya ketika masih dibumi hingga ke langit ke-7 adalah 8000 tahun. Tidak sedikit,bukan???

Maka dengan kurnia Allah, dinaikkan pangkatnya sehingga mendapat kehormatan “Al-Muqorrobuun”. Itulah pangkat tertinggi di sisi Allah baik untuk golongan jin, manusia atau pun malaikat, bahkan setelah Izzazil mendapat pangkat “Al-Muqorrobuun” dari sisi Allah, dia pun diangkat menjadi imam ibadah bagi malaikat-malaikat yang berada di langit. Begitulah tingginya darjat Izzazil di sisi Allah. Maka ketika Adam diciptakan dan Allah menyuruh para malaikat dan Izzazil bersujud kepada Adam, Izzazil tidak mahu sujud kepada Adam kerana merasa dirinya lebih baik daripada Adam.

Sebetulnya apa yang dia katakan cuma alasan saja, sesungguhnya dia merasa iri hati kepada Adam, mengapa Adam yang baru diciptakan dan belum beribadah selama dia dijadikan Khilafah??? Mengapa Allah tidak memilih dirinya???

Dengan perasaan dengki, iri hati dan takbur Izzail membantah perintah Tuhan maka dia pun diusir dari syurga namun sebelum Izzazil turun ke bumi dia meminta kepada Allah agar umurnya dipanjangkan sehingga kiamat agar membolehkannya menyesatkan anak cucu Adam kelak, Allah pun bersetuju dengannya.

Izzazil diam-diam menyusup ke Surga untuk menggoda Adam dan Hawa agar memakan apa sejenis buah yang dinamakan “Buah Khuldi (Buah Memanjangkan Umur)” yang merupakan larangan dari Allah, Kedua-duanya pun tertarik sehingga melanggar larangan tersebut hingga kedua-duanya pun diturunkan ke bumi dan Izzazil turut mengikut mereka.

Dan semenjak itulah Izzazil menjadi iblis yang menggoda iman para manusia. Izzazil juga turut memiliki anak dan anaknya itu dinamakan Syaitan. Jumlah mereka pun sangat banyak. Oleh kerana itulah kenapa Iblis mendapat julukan Bapa dari segala Setan. Yang sehingga sekarang terus mencuba untuk menjerumuskan manusia ke dalam lurah dosa.

Jadi begitulah asal muasal Iblis menurut Islam!! Iblis tidak berasal dari golongan malaikat tapi dari golongan Jin.
Catatan : Buah Khuldi (Buah Memanjangkan Umur) Adalah sejenis pokok yang ditanam oleh Iblis kerana hakikatnya buah itu tidaklah benar benar memanjangkan umur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila komen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...